10 tipp a vevői nemfizetésekből adódó veszteségek elkerülésére

Hazánkban kis- és középvállalkozások tucatjai mennek csődbe a ki nem egyenlített számlák miatt. Ma Magyarországon a számlák 30 %-át késve fizetik a cégek. Gondoljon csak bele, amennyiben 10 ügyfeléből a három legnagyobb összeggel tartozó egyszerre késne a fizetéssel, milyen megoldása lenne saját fizetési kötelezettségei határidőben történő teljesítésére?

Tovább fokozva a helyzetet, mi történne, ha 10-ből ez a 3 ügyfél egyáltalán nem fizetné ki tartozását Ön felé? Biztosan Ön sem hunyna szemet a tartozások felett. Az alábbiakban tippeket adunk, hogyan előzheti meg a vevői nemfizetéseket, miként csökkentheti a leírási veszteségeket és hogyan hozhat ki a legtöbbet, nem fizető megrendelőiből.

1. Hozzon létre hitelezési politikát!

Döntse el és írja le, kinek és mi alapján engedélyez halasztott fizetést. Határozza meg szervezetében a felelősségi, ill. döntési jogköröket! Amennyiben rendelkezik értékesítési szervezettel, az értékesítőit is vonja be és tegye érdekelté a fizetési határidők betartatásában! Az értékesítés ott ér véget, amikor a számlát kifizették!

2. Szerződéskötéskor legyen körültekintő!

Amennyiben nem ismeri az ügyfelet, vagy rizikósnak ítéli meg vele az együttműködést, építsen biztosítékokat a szerződésbe!

3. A szerződési feltétekben vagy az ÁSZF-ben térjen ki az adatvédelmi szabályokra, ha magánszemély megrendelője van!

Amennyiben magánszemély, egyéni vállalkozó, őstermelő vagy adószámos magánszemély ügyfelei vannak, akik utólag fizetnek Önnek, a szerződéses feltételekben tüntesse fel, hogy nemfizetés esetén a megrendelő adatai harmadik személy felé átadásra kerülhetnek. Kizárólag ebben az esetben tud majd később az esteleges nemfizetés esetén bevonni mediátort, követeléskezelőt vagy akár magánnyomozót.

4. Rendszeresen ellenőrizze az ügyfelek címét, elérhetőségeit, és cégbírósági státuszát!

Manuálisan ez sokszor hatalmas munka és kivitelezhetetlen. Tudta-e, hogy már kérhet automatikus értesítést arról, ha egy megrendelője például felszámolás alá került, vagy megváltozott az ügyvezető neve, illetve székhelye?

5. Kísérje figyelemmel a gazdasági és ágazati információkat!

A gazdasági változások, vagy egy új törvény életbelépése különbözőképpen hathat az egyes szektorokra. Amennyiben olyan jellegű változás történik, ami érintheti kintlévőségei megtérülését, kezdje el a beszedési folyamatot mielőbb.

6. Küldjön a határidő lejárta után azonnal fizetési felszólítást, és ahol lehetséges, számítson fel késedelmi kamatot!

Sokan türelmesen várnak pénzük beérkezésére jóval a fizetési határidő után is. Tartsa észben, hogy minél többet vár, annál kisebb lesz az esélye annak, hogy kintlévőségeit beszedje!

7. Alkalmazza a 40 Eurós behajtási költségátalányt!

Sokan a jó üzleti kapcsolatra hivatkozva ezt nem alkalmazzák, vagy könnyen lemondanak róla, pedig ha minden gazdasági szereplő a szerződésben vállaltak szerint járna el, jelentősen javulna a fizetési fegyelem.

8. Az ügyfélállomány átstrukturálását a bennük rejlő kockázat és az új üzleti lehetőség mérlegelése után végezze el!

A kockázatos ügyfelek esetén már a fizetési határidő lejárat előtt érdemes elkezdenie a beszedést. Alacsony kockázatú ügyfelek esetén ráér egy kicsit többet várni, de ebben az esetben se felejtse el, hogy minél többet késik az ügyfél számlája kiegyenlítésével, annál kisebb lesz az esélye pénze behajtásának.

9. Alkalmazzon figyelmeztető szolgáltatást!

Már a számla lejárta előtt küldjön ki egy udvarias figyelmeztetőt, hogy a határidő hamarosan lejár. Mivel sok esetben feledékenység is közrejátszik a nemfizetésekben, hálásak lesznek Önnek. Amennyiben nincs kapacitása ilyen esetek kezelésére, vegyen igénybe külső segítséget a figyelmeztető szolgáltatásra.

10. Vonjon be külső szakembert a követeléskezelésbe!

Koncentráljon valóban arra, ami a fő tevékenysége és ne az kösse le erőforrásait és idejét, hogy a pénze után szaladgál! Egy professzionális követeléskezelési folyamat több lépést, kiforrott technológiát és a folyamat pontos betartását igényli.

Máté Attila
attila.mate@intrum.hu


FELAJÁNLÁS:

Próbálják ki professzionális követeléskezelési támogatásunkat kedvezményes csomagajánlatunkkal, http://kkvnemfizetes.hu/termekek,  mellyel jelentősen javíthatja, stabilizálhatja bevételei határidőre történő beérkezését!


MILYEN ÜZLETI KAPCSOLATOKRA NYITOTT?

Olyan cégeket keresünk, akiknek problémát okoz, hogy belföldi vagy nemzetközi megrendelői banki átutalásos számláit késve vagy egyáltalán nem fizetik ki.

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük